واکاوی محتوای نوشتاری «پارسا» براساس شاخص‌های ارزیابی کانینگزورث
کد مقاله : 1042-ICIL2024-FULL
نویسندگان
سیدحسین موسوی حرمی1، سید بهنام علوی مقدم *2، سیدصادق میرمحمدی عزیزی3
1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طیاطبائی
2سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
3دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده مقاله
مهارت نوشتن به عنوان مهارتی مهم در امر زبان‌آموزی همواره مورد توجه مولفان و مدرسان کتاب‌های آموزش زبان فارسی بوده‌است؛ از‌ این رو بخشی از کتاب‌های مرکز آموزش زبان المصطفی(مجموعه پارسا) نیز به این مهارت اختصاص یافته‌است. در این پژوهش نگارندگان برآنند تا با استفاده از 9 شاخص‌ ارزیابی کانینگزورث (1995) کتاب‌های پارسا را در «مهارت نوشتن» بررسی کنند. شیوۀ تحلیل در این پژوهش توصیفی بوده و تلاش می‌کند تا با طرح سؤالات توصیفی از 30 نفر از استادان زبان فارسی که مشغول به تدریس کتاب نوشتن هستند، جایگاه این مهارت را در این منبع آموزشی به لحاظ استاندارد های تهیه و تدوین مشخص نماید. بدین منظور پرسشنامه‌ای 9 سوالی بر اساس 9 شاخص کانینگزورث و با استفاده از طیف لیکرت 5 تایی طراحی و در اختیار مدرسان قرار گرفت. تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده نشان داد که نتایج آزمون تی تک نمونه-ای در 7 شاخص از 9 شاخص ارزیابی کانینگزورث مانند: «سیر پیشرفت و تنوع تکالیف» و«انواع گونه‌های نوشتن در آموزش» و موارد دیگر در محتوای نوشتاری «پارسا» معنی‌دار است. اما در 2 شاخصِ« تمرکزی بر سبک‌های مختلف نوشتاری بر اساس نوع متن» و « تشویق زبان‌آموزان به ویرایش و بازبینی متن انشا » معنی‌دار نیست. با توجه به میانگین رتبه‌ها نیز 3 شاخص «آموزش چینش بندها»، « سیر پیشرفت و تنوع تکالیف» و «در نظر گرفتن خواندن به عنوان بخشی از فعالیت‌های یادگیری نوشتن» در رتبه‌های اول تا سوم از نظر میزان توجه قرار دارند. نتایج به‌دست‌آمده برای مولفان در بازبینی کتاب پارسا یا تالیف کتاب جدید راهگشا خواهد بود.
کلیدواژه ها
بررسی کتاب آموزشی، آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، مهارت نوشتن، شاخص‌های کانینگزورث
وضعیت: پذیرفته شده مشروط
login