عوامل ایجاد اضطراب در آزمودنی‌ها و ارتباط اضطراب با عملکرد آنها در آزمون گفتار: جنسیت و سطح زبانی چه رابطه‌ای با اضطراب آزمون دارند؟
کد مقاله : 1076-ICIL2024-FULL
نویسندگان
طلیعه منصوری جوزانی *
دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده مقاله
یکی از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد زبان‌دوم‌آموزان به‌هنگام شرکت در آزمون گفتار اضطراب است. به این معنا که با افزایش اضطراب میزان موفقیت زبان‌دوم‌آموزان در آزمون گفتار کاهش می‌یابد و بنابراین، نمرۀ حاصل نمی‌تواند نمایانگر توانایی واقعی آزمودنی‌ها باشد. همچنین، خود اضطراب نیز ممکن است تحت تاثیر عواملی چون جنسیت، سطح زبانی و مواردی از این دست قرار بگیرد. به‌علاوه، عوامل شناخته‌شده و ناشناختۀ دیگری وجود دارند که بر افزایش اضطراب آزمون تاثیر می‌گذارند. از این میان می‌توان به عواملی چون محدودیت زمانی، عدم آشنایی با محتوای آزمون و غیره اشاره کرد. برای انجام این پژوهش و پاسخ به پرسش‌های آن از 26 نفر از فارسی‌آموزان غیرایرانی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبایی که در دورۀ مجازی آموزش زبان فارسی شرکت داشتند خواسته شد تا به پرسشنامۀ اضطراب آزمون TAS و سوالی که برای کشف عوامل تاثیرگذار بر ایجاد اضطراب آزمون طراحی شده بود، پاسخ دهند. پس از بررسی نتایج مشخص شد که رابطۀ معناداری میان جنسیت و اضطراب آزمون و همچنین، سطح زبانی و اضطراب آزمون وجود نداشته است. اما، بین اضطراب آزمون و عملکرد آزمودنی‌ها در آزمون گفتار رابطۀ معنادار و منفی وجود داشت. همچنین، عوامل موثر بر ایجاد اضطراب آزمون مشخص شد.
کلیدواژه ها
اضطراب آزمون، سطح زبانی، جنسیت، آزمون گفتار، آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان
وضعیت: پذیرفته شده مشروط
login