تأثیر آموزش فرهنگ و تاریخ از طریق داستان بر نگرش و شکلگیری هویت در فارسی آموزان میراثی دبستانی |
کد مقاله : 1085-ICIL2024-FULL |
نویسندگان |
نسترن رستم زاده * آزفا- دانشکده ادبیات و زبانهای خارجه دانشگاه علامه |
چکیده مقاله |
از جایی که در آموزش زبان، خصوصاً آموزش زبان فارسی به عنوان زبان میراثی، زبانآموزان کودک اغلب با مسأله نبود انگیزه و نگرش مثبت نسبت به یادگیری مواجهند و در عین حال مسأله عدم تعلق به فرهنگ و هویت ایرانی بسیار به چشم میخورد، در پژوهش پیش رو به بررسی تأثیر آموزش فرهنگ و تاریخ از طریق داستان بر نگرش و شکلگیری هویت در فارسی آموزان میراثی دبستانی پرداخته شده است. هدف از این پژوهش یافتن روابط معنی-دار بین زبان میراثی، هویت و نگرش مثبت نسبت به زبان فارسی و یادگیری آن بودهاست. به این منظور جمعیت آماری مشتمل بر 22 نفر زبانآموز میراثی 7-12 ساله دختر و پسر در این مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان همه دو یا چند زبانه بودهاند و فارسی زبان میراثی 20 نفر آنها محسوب میشده است. برای بررسی موارد فوق، پرسشنامهای 21 پرسشه آماده شد و پس از روایی سنجی توسط گروه متخصصین، در اختیار زبانآموزان قرار گرفت. پس از پاسخ دادن به پرسشها در ابتدای دوره، درسهایی در قالب داستانی و با مواد کمک آموزشی جذاب مانند فیلم، کارتون و موسیقی به آنها آموزش داده شد. و در انتهای دوره پرسشهای بخش مربوط با نگرش و انگیزه به عنوان پس آزمون دوباره در اختیار زباناموزان قرار گرفت. نتایج مشاهده شده حاکی از این است که این روش بر نگرش و انگیزه زبانآموزان تأثیر معناداری داشته است. |
کلیدواژه ها |
زبان میراثی، انگیزه، نگرش، هویت زبانیفرهنگی، دوزبانگی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |