نگاهی روان-زبانشناختی به مهارت درک متن نوشتاری دانشجویان ایرانی: شواهدی از راهبرد نظارت بر درک متن |
کد مقاله : 1123-ICIL2024-FULL |
نویسندگان |
سارانا قوامی لاهیج *1، مریم دانای طوس2 1. 2عضو هیات علمی دانشگاه گیلان |
چکیده مقاله |
بیان مسئله: یکی از راههای عملی کردن نظریههای خواندن، ایجاد رابطۀ پویا بین کاربرد راهبردهای فراشناختی و تأثیر آنها بر عملکرد افراد در درک متن است. در مطالعۀ حاضر یکی از ابعاد فراشناخت، یعنی نظارت بر درک بررسی شد، که به کمک آن خواننده میتواند درستی یا نادرستیِ درک خود را در هنگام خواندن مشخص کند. مسألۀ این پژوهش کمک به رفع کمبود پیشینۀ پژوهشی در کشور در این زمینه و برداشتن گامی در جهت آگاهی بخشی در این باره به متولیان امر آموزش است. هدف پژوهش: هدف این پژوهش، بررسی تفاوت میان دانشجویان کارشناسی ارشد فارسی زبان با درک متن ضعیف و قوی از جنبة کاربرد این راهبرد بود که در سه سطح پاسخ به سؤالات نظارت بر درک، تشخیص اشتباه، و میزان اطمینان بررسی شد. روش پژوهش: روش پژوهش شبه آزمایشی بود. نمونة آماری 100 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان بود که به روش نمونه گیریِ در دسترس انتخاب شدند. ابتدا، گروه نمونه در آزمون تعیین سطح درک متن شرکت کردند تا دو گروه ضعیف و قوی در درک مشخص شوند. سپس نسخۀ بومیسازی شدۀ آزمون نظارت بر درک بیکر و اندرسون (1981) اجرا شد. دادهها با کمک آزمونهای تحلیل واریانس و تی مستقل بررسی شدند. نتایج: نتایج نشان داد میان دو گروه از لحاظ راهبرد نظارت بر درک تفاوت معنی داری وجود دارد. آموزش و تقویت چگونگی کاربرد راهبردهای درک متن نوشتاری به ویژه راهبردهای فراشناختی میتواند در بهبود وضعیت درک متن نوشتاری بزرگسالان در سطوح مختلف سنّی و تحصیلی مؤثر باشد. |
کلیدواژه ها |
خواندن، درک متن نوشتاری، راهبردهای فراشناختی، نظارت بر درک |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |