تحلیل الگوهای شناختی مؤثر در افعال حرکتی زبان ترکی: بررسی موردی متون داستانی کودکان
کد مقاله : 1148-ICIL2024-FULL
نویسندگان
مرضیه صناعتی1، نفیسه تدین چهارطاق *2
1گروه زبانشناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران
2گروه زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف از مطالعۀ حاضر بررسی بازنمایی افعال حرکتی در متون داستانی ترکی ویژۀ گروه سنی 7-11 سال برمبنای رده‌شناسی تالمی (2000) است. داده‌های تحقیق شامل 451 فعل حرکتی است که به طور تصادفی از یک مجموعه داستان کودکانه انتخاب شده‌اند. نتایج حاصل از بررسی بازنمایی افعال حرکتی در پیکره نشان می‌دهند که انواع بازنمایی عناصر معنایی در پیکره در سه دستۀ اصلی «حرکت+یک جزء معنایی»، «حرکت+دو جزء معنایی» و «حرکت+سه جزء معنایی» قرار می‌گیرند و از این بین افعالی که حرکت و یک جزء معنایی را رمزگذاری می‌کنند پربسامدتر هستند. همچنین روی‌هم‌رفته، در پیکرۀ مطالعۀ حاضر افعالی که مسیر را بازنمایی می‌کردند فراوانی بیشتری داشتند. بعلاوه، در پیکره نمونه‌هایی از بازنمایی مسیر، به‌عنوان طرح‌وارۀ اصلی حرکت، در فعل اصلی و بیان شیوه حرکت در افزوده مشاهده شد. یافته‌های فوق نشان می‌دهد که زبان به کار رفته در متون مورد مطالعه در ردۀ زبان‌های فعل‌بنیاد قرار دارد. بنابراین، برخلاف نتایج تحقیقات دیگر، یافته‌های تحقوق حاضر نشان می‌دهند که الگوی بازنمایی حرکت در متون مورد مطالعه با الگوی کلی زبان ترکی هم‌راستا است.
کلیدواژه ها
بازنمایی رویدادهای حرکتی، معناشناسی شناختی، داستان‌های کودکانه، ترکی، رده‌شناسی معنایی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط
login