استانداردهای رشدی حیطه زبان و سوادآموزی
کد مقاله : 1250-ICIL2024-FULL
نویسندگان
احمد رمضانی *1، پیوند میهن‌دوست2
1سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
2پژوهشگر آزاد
چکیده مقاله
با توجه اینکه تدوین استانداردهای رشدی زبان و سوادآموزی به عنوان سنجه‌ای مناسب برای طراحی آزمون‌های غربالگری و تشخیصی و نیز طراحی برنامه‌های مداخله‌ایِ مناسب ضروری است، هدف از پژوهش حاضر ارائه فهرستی از شاخص‌ها و استانداردهای رشدی زبان فارسی وابسته به سن بود. بدین منظور، از سه‌سویه‌سازی اطلاعات برای گردآوری داده‌ها استفاده شد به این صورت که ده مجموعه برتر استانداردهای رشدی بین‌المللی، اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران با تمرکز بر اهداف پیشنهادی ارائه شده به شورای عالی آموزش و پرورش در حیطه زبان و سوادآموزی و پیشینه پژوهشی موجود در ایران مورد بررسی قرار گرفت. سپس، با توصیف و تحلیل دقیق داده‌ها، مقوله‌های رشدی بازتعریف شد؛ استانداردها در دو خرده‌حیطه رشد زبانی و رشد سوادآموزی تقسیم‌بندی شد. در نهایت، فهرست استانداردهای مورد انتظار در رشد کودک تنقیح و اطلاعات مبتنی بر زبان فارسی و برای دوره سنی 0 تا 60 تدوین شد. یافته‌ها نشان داد که در خرده‌حیطه رشد زبانی، مقوله‌هایی نظیر زبان دریافتی، زبان بیانی، صحبت کردن و گوش دادن، کاربردشناسی و روال‌های اجتماعی زبان ارائه شده است. همچنین، مشخص شد که در خرده‌حیطه رشد سوادآموزی (خواندن و نوشتن)، مقوله‌های ارائه شده عبارتند از: الف. مهارت‌های خواندن/نوشتن پایه (دست‌ورزی با کتاب، آشنایی با کتاب و کتاب‌خوانی، آگاهی واج‌شناختی، دانش نویسه‌ای، صداشناسی/فونیک و تشخیص واژگان، روانی زبان)، ب. مهارت‌های خواندن (دانش حروف الفبا، خواندن متون اطلاعی، خواندن متون ادبی، و ج. مهارت نوشتن (زمینه‌سازی برای نوشتن، نوشتن مقدماتی).
کلیدواژه ها
استانداردهای رشدی، زبان‌آموزی، سوادآموزی، زبان فارسی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط
login