بررسی مهارت درخواست شفافسازی و پاسخ به آن در کودکان دارای کاشت حلزون و شنوا |
کد مقاله : 1252-ICIL2024-FULL |
نویسندگان |
الناز راشد چیتگر1، ریحانه محمدی2، سکینه محمدزمانی3، محمدحسن ترابی *4 1دانشکده توان بخشی علوم پزشکی ایران 2مرکز تحقیقات توانبخشی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران 3گروه گفتاردرمانی.دانشکده علوم توانبخشی . دانشگاه علوم پزشکی ایران 4پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی |
چکیده مقاله |
راهبرد اصلاح مکالمه یکی از مهمترین مهارتهای کاربردشناختی است که درخواست برای شفافسازی و پاسخ به درخواست شفافسازی را شامل میشود. در این مطالعۀ توصیفی ـ تحلیلی از نوع مقطعی، مهارت اصلاح مکالمه در 15 کودک دارای کاشت حلزون با 15 کودک شنوای همتاشده ازنظر سن زبانی (با استفاده از آزمون رشد زبان) مقایسه شد. مهارتهای درخواست شفافسازی و پاسخ به درخواست شفافسازیِ آزمودنیها در تعامل دوتایی کودکان دارای کاشت حلزون با کودکان شنوای ناآشنا ارزیابی شد. مکالمههای کودکان پیادهسازی و کدگذاری شد و دادههای بهدستآمده بر اساس متغیرهای مطالعهشده با آزمون آماری یو من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین تعداد دفعات درخواست شفافسازی در گروه کودکان دارای کاشت حلزون در مقایسه با کودکان شنوای همتا از نظر سن زبانی تفاوت معنادار داشت (05/0P<)، ولی میانگین تعداد راهبردهای پاسخ به درخواست شفافسازی کودکان دارای کاشت حلزون در مقایسه با کودکان شنوا تفاوت معناداری نداشت. همچنین، کودکان دارای کاشت حلزون از مهارت درخواست شفافسازی بیشتر از کودکان شنوای همتاشده با سن زبانی استفاده کردند و این میتواند حاکی از این باشد که رسش مهارت درخواست شفافسازی نیاز به زمان طولانیتری دارد و احتمالاً کودکان شنوا باتوجهبه سن تقویمیشان هنوز در این مهارت به رشد کافی نرسیده بودند. امکان دیگر میتواند این باشد که کودکان شنوای طبیعی، علیرغم داشتن سن زبانی همسان با کودکان دارای کاشت حلزون، باز هم بهدلیل برخورداری از شنوایی طبیعی، دسترسی بیشتر و مطلوبتری به اطلاعات شنیداری داشته و بههمینجهت به اندازۀ کودکان دارای کاشت حلزون نیازی به درخواست شفافسازی نداشتهاند. |
کلیدواژه ها |
اصلاح مکالمه، درخواست شفافسازی، پاسخ به درخواست شفافسازی، کودکان دارای کاشت حلزون، مکالمه |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |